Reisevilkår
Når du bestiller en reise med oss er vårt høyeste mål å du skal få en best mulig reiseopplevelse. Vi ber deg derfor om å lese og gjøre deg forstått med våre reisevilkår før avreise. Informasjonen nedenfor gjelder for alle reiser som er kjøpt hos Scandinavia Tours – Reisegnister AS
Bestilling, Reiserute og Billetter
Bestilling kan kun foretas direkte hos Scandinavia Tours – Reisegnister AS. Bestillingen er bindende når du har akseptert vårt tilbud enten dette skjer over e-post, telefon eller ved bestilling direkte på vår nettside. Du er selv forpliktet til å sjekke at fullstendig navn, slik det fremkommer i passet, er korrekt skrevet og at alle tider/datoer på reisedokumentene er i overensstemmelse med dine egne ønsker. Om noen opplysninger ikke er korrekte skal du umiddelbart kontakte oss. Ukorrekte opplysninger vil medføre at du kan bli nektet adgang til land, på fly, hotell eller hos andre operatører. Ved bekreftelse av bestillingen godkjenner du at informasjonen er korrekt og hvis du oppdager feil i bestillingen etter at den er bekreftet, er du selv ansvarlig for eventuelle tap dette måtte medføre.
Betaling
Ved bekreftelse av bestillingen skal et depositum eller totalsummen innbetales ut ifra betingelser gitt ved bestilling. Kun ved full betaling innen frist som oppgitt ved bestilling anses prisen for bekreftet og kan ikke endres fra Scandinavia Tours – Reisegnister AS' side. Scandinavia Tours – Reisegnister AS har rett til å heve kjøpet ved vesentlig mislighold fra den reisendes side, som for eksempel forsinket betaling. Elektronisk billett
Etter 1. juli 2009 tilbyr samtlige flyselskap kun elektroniske billetter. Da reiser du uten fysiske papirbilletter, men bruker pass, reiseruten og/eller et kreditt-/bonuskort som dokumentasjon på reisen. Før avreise får du reiserute og billett på e-post. Du er selv ansvarlig for at navnet på reiseruten stemmer overens med passet ditt. Avbestilling/Endring
Tegning av avbestillingsforsikring må foretas samtidig med bestillingen av reisen. Avbestillingsforsikringen kan ikke refunderes etter bestilling. Det er ulike regler for avbestilling og endringer avhengig av hva slags billett du har. Ved bestilling av reisen får du opplyst hva som gjelder for din billett. En endring eller avbestilling av reisen etter bekreftelse vil medføre et gebyr. Gebyrene for endring og avbestilling vil variere med hvilket produkt som er bestilt, samt tidspunktet endringen eller avbestillingen foretas på. Endringer foretatt av flyselskapene
Flyselskapene har rett til å komme med tidsendringer, også etter at billettene er bekreftet og utskrevet. I slike tilfeller er flyselskapene ansvarlige for å komme med alternative ruter. Scandinavia Tours – Reisegnister AS er ikke ansvarlige for endringene, men er pliktig til å informere deg om disse før avreise og vil, så langt det lar seg gjøre, assistere deg i å finne frem til en akseptabel reiserute. Scandinavia Tours – Reisegnister AS opererer kun som agent for flyselskapene, og er ikke ansvarlig for eventuelle kostnader som pådras som følge av endringer eller i tilfeller hvor flyselskapet kansellerer eller endrer bestillingen.
Vi gjør oppmerksom på at flyselskapene kan endre tidsfrist for billettering av billettene. Dette vil medføre at betalingen må foregå tidligere enn først avtalt da billetter ikke kan utstedes uten betaling. Vi vil informere deg om eventuelle endringer så snart disse foreligger.
Forsikring
Vi anbefaler at du har reiseforsikring på både kortere eller lengre reiser. En god reiseforsikring dekker reiseulykke, reisegods, reisesyke, ansvar med mer som kan bli en dyr erfaring hvis du ikke har gyldig forsikring. Sjekk at reiseforsikringen dekker dine behov godt nok og at den er gyldig for hele reisen eller bestill hos Scandinavia Tours – Reisegnister AS. Det kan være lurt å ta kopi av reisedokumenter, inkludert pass, vaksinasjonskort og forsikringsbevis. Hvis uhellet skulle være ute, og du mister/blir frastjålet verdifulle dokumenter, vil det være lettere å få disse erstattet hvis du har tatt en kopi. Ved tap av billetter er du selv ansvarlig for eventuelle kostnader i forbindelse med utstedelse av nye billetter, med mindre du er forsikret mot dette. Hotell
Scandinavia Tours – Reisegnister AS gjør oppmerksom på at standarden på hoteller kan variere ulike steder i verden og kan være både høyere eller lavere enn hva man er vant til fra Norge. Kvaliteten på hotellene vurderes på grunnlag av både generell standard, fasiliteter og beliggenhet. Av erfaring vet vi at det legges ulik vekt på disse elementene. Hotellene i storbyene har ofte en lavere standard enn hva som er tilfelle andre steder. Slike variasjoner må påregnes. Det vil kunne forekomme mindre oppussing og renoveringsarbeid på hotellene. Et svømmebasseng kan for eksempel være stengt noen dager grunnet rensing. Dette er utenfor Scandinavia Tours – Reisegnister AS’ kontroll og vil ikke gi grunnlag for en kompensasjon. Større oppussingsarbeider forsøker vi å informere om så langt det lar seg gjøre.
Feil eller Mangler
Er det noe som ikke stemmer i dine reisedokumenter må du kontakte oss snarest så vi kan få rettet opp dette. Er det noe som ikke svarer til forventningene, feil eller mangler under reisen er det viktig at du tar kontakt med den lokale leverandøren som hotellet, leiebilselskapet eller flyselskapet eller Scandinavia Tours – Reisegnister AS direkte slik at vi kan forsøke å rette opp situasjonen med en gang. Om du ikke får tilfredsstillende hjelp eller ønsker hjelp på norsk skal vi kontaktes. Vi vil forsøke å hjelpe deg så langt det lar seg gjøre. Hvis du ikke har gitt oss tydelig beskjed under oppholdet, vil dette kunne redusere muligheten for en eventuell refusjon eller kompensasjon i etterkant.
Etter hjemreise: Ved eventuelle tvistespørsmål plikter du å fremsette disse så snart som mulig, og senest en måned etter hjemkomst. Vi vil anbefale deg å ta vare på mest mulig dokumentasjon, som informasjon fra hotellet, bilder, kvitteringer osv. Dette vil lette et eventuelt reklamasjonsarbeid i ettertid. Scandinavia Tours – Reisegnister AS er medlem av Reisegarantifondet. Vi hører gjerne fra deg om dine opplevelser på reisen, både ros og ris er viktig i vårt arbeid med å tilby de beste reisene.
Når du bestiller en reise med oss er vårt høyeste mål å du skal få en best mulig reiseopplevelse. Vi ber deg derfor om å lese og gjøre deg forstått med våre reisevilkår før avreise. Informasjonen nedenfor gjelder for alle reiser som er kjøpt hos Scandinavia Tours – Reisegnister AS
Bestilling, Reiserute og Billetter
Bestilling kan kun foretas direkte hos Scandinavia Tours – Reisegnister AS. Bestillingen er bindende når du har akseptert vårt tilbud enten dette skjer over e-post, telefon eller ved bestilling direkte på vår nettside. Du er selv forpliktet til å sjekke at fullstendig navn, slik det fremkommer i passet, er korrekt skrevet og at alle tider/datoer på reisedokumentene er i overensstemmelse med dine egne ønsker. Om noen opplysninger ikke er korrekte skal du umiddelbart kontakte oss. Ukorrekte opplysninger vil medføre at du kan bli nektet adgang til land, på fly, hotell eller hos andre operatører. Ved bekreftelse av bestillingen godkjenner du at informasjonen er korrekt og hvis du oppdager feil i bestillingen etter at den er bekreftet, er du selv ansvarlig for eventuelle tap dette måtte medføre.
Betaling
Ved bekreftelse av bestillingen skal et depositum eller totalsummen innbetales ut ifra betingelser gitt ved bestilling. Kun ved full betaling innen frist som oppgitt ved bestilling anses prisen for bekreftet og kan ikke endres fra Scandinavia Tours – Reisegnister AS' side. Scandinavia Tours – Reisegnister AS har rett til å heve kjøpet ved vesentlig mislighold fra den reisendes side, som for eksempel forsinket betaling. Elektronisk billett
Etter 1. juli 2009 tilbyr samtlige flyselskap kun elektroniske billetter. Da reiser du uten fysiske papirbilletter, men bruker pass, reiseruten og/eller et kreditt-/bonuskort som dokumentasjon på reisen. Før avreise får du reiserute og billett på e-post. Du er selv ansvarlig for at navnet på reiseruten stemmer overens med passet ditt. Avbestilling/Endring
Tegning av avbestillingsforsikring må foretas samtidig med bestillingen av reisen. Avbestillingsforsikringen kan ikke refunderes etter bestilling. Det er ulike regler for avbestilling og endringer avhengig av hva slags billett du har. Ved bestilling av reisen får du opplyst hva som gjelder for din billett. En endring eller avbestilling av reisen etter bekreftelse vil medføre et gebyr. Gebyrene for endring og avbestilling vil variere med hvilket produkt som er bestilt, samt tidspunktet endringen eller avbestillingen foretas på. Endringer foretatt av flyselskapene
Flyselskapene har rett til å komme med tidsendringer, også etter at billettene er bekreftet og utskrevet. I slike tilfeller er flyselskapene ansvarlige for å komme med alternative ruter. Scandinavia Tours – Reisegnister AS er ikke ansvarlige for endringene, men er pliktig til å informere deg om disse før avreise og vil, så langt det lar seg gjøre, assistere deg i å finne frem til en akseptabel reiserute. Scandinavia Tours – Reisegnister AS opererer kun som agent for flyselskapene, og er ikke ansvarlig for eventuelle kostnader som pådras som følge av endringer eller i tilfeller hvor flyselskapet kansellerer eller endrer bestillingen.
Vi gjør oppmerksom på at flyselskapene kan endre tidsfrist for billettering av billettene. Dette vil medføre at betalingen må foregå tidligere enn først avtalt da billetter ikke kan utstedes uten betaling. Vi vil informere deg om eventuelle endringer så snart disse foreligger.
Forsikring
Vi anbefaler at du har reiseforsikring på både kortere eller lengre reiser. En god reiseforsikring dekker reiseulykke, reisegods, reisesyke, ansvar med mer som kan bli en dyr erfaring hvis du ikke har gyldig forsikring. Sjekk at reiseforsikringen dekker dine behov godt nok og at den er gyldig for hele reisen eller bestill hos Scandinavia Tours – Reisegnister AS. Det kan være lurt å ta kopi av reisedokumenter, inkludert pass, vaksinasjonskort og forsikringsbevis. Hvis uhellet skulle være ute, og du mister/blir frastjålet verdifulle dokumenter, vil det være lettere å få disse erstattet hvis du har tatt en kopi. Ved tap av billetter er du selv ansvarlig for eventuelle kostnader i forbindelse med utstedelse av nye billetter, med mindre du er forsikret mot dette. Hotell
Scandinavia Tours – Reisegnister AS gjør oppmerksom på at standarden på hoteller kan variere ulike steder i verden og kan være både høyere eller lavere enn hva man er vant til fra Norge. Kvaliteten på hotellene vurderes på grunnlag av både generell standard, fasiliteter og beliggenhet. Av erfaring vet vi at det legges ulik vekt på disse elementene. Hotellene i storbyene har ofte en lavere standard enn hva som er tilfelle andre steder. Slike variasjoner må påregnes. Det vil kunne forekomme mindre oppussing og renoveringsarbeid på hotellene. Et svømmebasseng kan for eksempel være stengt noen dager grunnet rensing. Dette er utenfor Scandinavia Tours – Reisegnister AS’ kontroll og vil ikke gi grunnlag for en kompensasjon. Større oppussingsarbeider forsøker vi å informere om så langt det lar seg gjøre.
Feil eller Mangler
Er det noe som ikke stemmer i dine reisedokumenter må du kontakte oss snarest så vi kan få rettet opp dette. Er det noe som ikke svarer til forventningene, feil eller mangler under reisen er det viktig at du tar kontakt med den lokale leverandøren som hotellet, leiebilselskapet eller flyselskapet eller Scandinavia Tours – Reisegnister AS direkte slik at vi kan forsøke å rette opp situasjonen med en gang. Om du ikke får tilfredsstillende hjelp eller ønsker hjelp på norsk skal vi kontaktes. Vi vil forsøke å hjelpe deg så langt det lar seg gjøre. Hvis du ikke har gitt oss tydelig beskjed under oppholdet, vil dette kunne redusere muligheten for en eventuell refusjon eller kompensasjon i etterkant.
Etter hjemreise: Ved eventuelle tvistespørsmål plikter du å fremsette disse så snart som mulig, og senest en måned etter hjemkomst. Vi vil anbefale deg å ta vare på mest mulig dokumentasjon, som informasjon fra hotellet, bilder, kvitteringer osv. Dette vil lette et eventuelt reklamasjonsarbeid i ettertid. Scandinavia Tours – Reisegnister AS er medlem av Reisegarantifondet. Vi hører gjerne fra deg om dine opplevelser på reisen, både ros og ris er viktig i vårt arbeid med å tilby de beste reisene.